Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2013

Αλλαγές στην "αρχιτεκτονική" του Καλλικράτη

Προτείνονται αλλαγές στην χωροταξική σύνθεση των 16 μεγαλύτερων Δήμων της χώρας με ακατανόητα κριτήρια…
«Αποσκιρτήσεις» Δημοτικών Ενοτήτων προτείνει το υπουργείο Εσωτερικών στην ΚΕΔΕ
Παράδοξες και αναιτιολόγητες βάσει της πραγματικότητας που διαμορφώθηκε τα τρία χρόνια της εφαρμογής του «Καλλικράτη» για την αναδιάρθρωση της αρχιτεκτονικής της τοπικής αυτοδιοίκησης στη χώρα μας, περιλαμβάνονται σε σχέδιο νόμου που δόθηκε προς διαβούλευση, από το υπουργείο Εσωτερικών προς τα θεσμικά όργανα της αυτοδιοίκησης και συγκεκριμένα την ΚΕΔΕ (Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας). Προτείνεται με το εν λόγω σχέδιο η πιθανή απόσπαση δημοτικών ενοτήτων (πρώην αυτόνομων Δήμων δηλαδή) από τους νέους διευρυμένους, ενοποιημένους καλλικρατικούς Δήμους, εφόσον το επιθυμεί η πλειονότητα των παρατάξεων των τοπικών ή διαμερισματικών συμβούλων στις κατά τόπους Δημοτικές Ενότητες και Κοινότητες και η προσχώρηση ή «συγκόλλησής τους» σε όμορους Δήμους!!! Το σκεπτικό αυτής της πρότασης παραμένει ανεξήγητο και είναι προφανώς αίολο αφού δεν βασίζεται ούτε στις ανάγκες της νέας αυτοδιοικητικής πραγματικότητας, αλλά ούτε και την υποβολή σχετικών αιτημάτων από πλευράς Δήμων ή δημοτικών παρατάξεων, από κάποια περιοχή της χώρας. Υποτίθεται και διαδίδεται πως αφορά σε πιθανές αλλαγές στην χωροταξική δομή και σύνθεση των 16 μεγαλύτερων σε πληθυσμό καλλικρατικών, όπως προέκυψαν μετά από τις συνενώσεις και μη Δήμων της Ελλάδας οι οποίοι είναι οι εξής: Αθήνα, Πειραιάς, Περιστέρι, Νίκαια, Αχαρνές, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Χανιά, Πάτρα, Λάρισα, Βόλος, Χαλκίδα, Ρόδος, Κέρκυρα, Κορδελιό – Εύοσμος και Ιωάννινα. Ωστόσο, όπως διευκρινιζόταν, οι προτεινόμενες αλλαγές δεν αναμένεται να επηρεάσουν τα νησιά, καθώς υπάρχουν άλλες προβλέψεις για την κατηγορία αυτή των Δήμων, αλλά και τους Δήμους των μεγάλων πολεοδομικών συγκροτημάτων. Βάσει του σχεδίου νόμου, που δόθηκε προς επεξεργασία στα αρμόδια όργανα της Αυτοδιοίκησης ως αιτιολόγηση για την παροχή δυνατότητας μετακίνησης μιας δημοτικής ενότητας από έναν Δήμο σε άλλο και την τροποποίηση του ισχύοντος άρθρου του «Καλλικράτη», γίνεται παραπομπή σε διαδικαστικά θέματα για την ανάδειξη των δημοτικών Αρχών. «Απαραίτητη προϋπόθεση όμως για τη συμμετοχή των κατοίκων των προσαρτημένων Δημοτικών ή Τοπικών κοινοτήτων στις εκλογές για την ανάδειξη αντιπροσώπων 1ου βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι η ένταξη των κοινοτήτων αυτών σε υπάρχουσα Δημοτική ενότητα όμορου δήμου», επισημαίνεται ειδικότερα στην αιτιολογική έκθεση. Αποκλείονται δηλαδή από τις πιθανές, δυνητικές μετακινήσεις, αυτόνομοι, προϋπάρχοντες, του «Καλλικράτη» Δήμοι όπως το Χαλάνδρι, το Μαρούσι, το Περιστέρι, το Αιγάλεω επί παραδείγματι, αν πάρουμε ως παράδειγμα τον χωροταξικό αυτοδιοικητικό χάρτη του νομού Αττικής.
 
Επιφυλακτική έως αρνητική η ΚΕΔΕ στις προτεινόμενες αλλαγές
 
Αρνητικοί, εν τω μεταξύ, είναι οι Δήμαρχοι της Αττικής, τουλάχιστον, έναντι του προωθούμενου σχεδίου νόμου του υπουργείου Εσωτερικών, ως προς το ενδεχόμενο μεταβολής και αλλαγής των διοικητικών ορίων κάποιων καλλικρατικών Δήμων. «Δεν υπήρξε κανένα επίσημο αίτημα από την Κεντρική Ένωση των Δήμων της χώρας σε σχέση με το χωροταξικό» σχολίαζαν στελέχη της ΚΕΔΕ
Κατάτμηση νησιωτικών Δήμων σε Κέρκυρα και Λέσβο
Παράλληλα, με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου επέρχονται αλλαγές και σε νησιωτικούς δήμους, για τους οποίους ο «Καλλικράτης» είχε εφαρμόσει την αρχή κάθε νησί να αποτελεί έναν ενιαίο δήμο ανεξάρτητα από το μέγεθός του ή τον πληθυσμό του. «Καίτοι η νέα διοικητική διαίρεση της νησιωτικής Ελλάδας απεδείχθη κατά βάση ορθή και λειτουργική, τούτο δεν ίσχυσε για τα πιο μεγάλα νησιά της χώρας, δηλαδή τη Λέσβο και την Κέρκυρα» αναφέρεται ωστόσο στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου, επισημαίνοντας πως παρότι ήταν απαραίτητη η μείωση των προ «Καλλικράτη» Δήμων στα νησιά, δεν έπρεπε να εφαρμοστεί η αρχή του ενός, ενιαίου Δήμου, τουλάχιστον σε κάποια μεγάλα σε έκταση νησιά της χώρας, όπως τα δυο προαναφερόμενα. «Αυτή η πρακτική απεδείχθη δυσλειτουργική αφού  ορίστηκαν έτσι Δήμοι γεωγραφικά δυσανάλογα μεγάλοι σε σχέση με τους υπόλοιπους δήμους της χώρας και δημιουργήθηκαν ζητήματα αποτελεσματικής διοίκησης αυτών αλλά και πρόσβασης όλων των δημοτών στις δημοτικές Αρχές, καθότι αυτοί συχνά θα έπρεπε να καλύψουν μεγάλες αποστάσεις μέσα από οδικό δίκτυο όχι της καλύτερης ποιότητας για να λύσουν μερικά από τα πιο βασικά τους καθημερινά προβλήματα» αναφέρεται στη σχετική έκθεση. Ως επιχείρημα για τη διάσπαση των δύο νησιωτικών δήμων τονίζονται και τα ζητήματα ανομοιογένειας λόγω των διαφορετικών οικονομικών δραστηριοτήτων αλλά και της μορφολογίας. Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, οι νέοι Δήμοι σε Κέρκυρα και Λέσβο θα αρχίσουν να λειτουργούν από την 1η Σεπτεμβρίου του 2014 και συγκεκριμένα – όπως ορίζεται – «από την εγκατάσταση των Αρχών τους, οι οποίες θα αναδειχθούν με τις γενικές δημοτικές εκλογές». Πρόκειται για τις εκλογές που έχουν προγραμματιστεί να διενεργηθούν τον ερχόμενο Μάιο.

«Δούρειος Ίππος» για ευρύτερες τροποποιήσεις στον αυτοδιοικητικό χάρτη του «Καλλικράτη;»
Με τις πρώτες αυτές σχεδιαζόμενες μεταβολές και τροποποιήσεις στη αρχιτεκτονική του «Καλλικράτη» επιχειρούνται από πλευράς κυβέρνησης και κυρίως της Ν.Δ κάποιες σημειακές τροποποιήσεις στον αυτοδιοικητικό χάρτη της χώρας, υπάρχουν ωστόσο φόβοι και υποψίες, πως αυτές οι αλλαγές μπορεί να λειτουργήσουν ως ντόμινο για την επέκτασή τους σε ευρύτερη κλίμακα και σε μεγαλύτερο βάθος. Από την παράταξη που σχεδίασε και εφάρμοσε στην πράξη την μεταρρυθμιστική αυτή τομή στον χώρο της αυτοδιοίκησης και έτερο κυβερνητικό εταίρο, το ΠΑΣΟΚ, οι αντιδράσεις μέχρι στιγμής σε αυτές τις προτεινόμενες αλλαγές είναι από υποτονική έως ανύπαρκτη, οφείλουμε να διαπιστώσουμε…
 
Ο Νίκος Γκαρόζης είναι δημοσιογράφος και μέλος της ΕΣΠΗΤ (Ένωσης Συντακτών Περιοδικού και Ηλεκτρονικού Τύπου)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου