Κυριακή 29 Δεκεμβρίου 2013

Η επικείμενη προεδρία της Ελλάδας στην Ε.Ε.




Το λογότυπο της Ελληνικής Προεδρίας
Μετά από 10 χρόνια η Ελλάδα ετοιμάζεται να αναλάβει για ακόμα μία φορά την προεδρία της Ε.Ε. Ωστόσο, τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ από την τελευταία φορά. Προσωπικά, η προεδρία αυτή μου φαίνεται λίγο «οξύμωρη» και μου γεννά κάποια ερωτηματικά. Δεν παύει η Ελλάδα ως μέλος της Ένωσης να έχει το δικαίωμα της προεδρίας το θέμα όμως σε ένα δικαίωμα δεν είναι μόνο να το ασκήσεις αλλά και ο τρόπος με τον οποίο θα το κάνεις.
Ποιο θα είναι το κύρος και η ισχύς μίας χώρας που τόσο καιρό τώρα απειλείται από μία ενδεχόμενη πτώχευση; Πώς θα καταφέρει η Ελλάδα να προεδρεύσει σε μία Ένωση από την οποία ζητάει βοήθεια προκειμένου να σταθεί στα πόδια της; Πώς θα ηγηθεί των δανειστών της και θα ασκήσει μία αποτελεσματική προεδρία επί του μορφώματος αυτού που της έχει επιβάλλει τόσα μέτρα και περιορισμούς;

Όπως ειπώθηκε παραπάνω τα δεδομένα έχουν αλλάξει καθώς η χώρα τώρα και 5 χρόνια βαδίζει την πορεία της κρίσης. Μία κρίση που της έχει προκαλέσει προβλήματα οικονομικής, πολιτικής αλλά και κοινωνικής φύσης και την έχει μετατρέψει σε ένα δανειζόμενο με πολλές και συχνά δυσβάσταχτες υποχρεώσεις. Οι συνθήκες ωστόσο,  είναι ιδιαίτερες και στο ευρύτερο πλαίσιο(της Ευρώπης) καθώς η οικονομική-και όχι μόνο-κρίση έχει πλήξει μεγάλο μέρος της Ένωσης δημιουργώντας λεπτές γραμμές  πάνω στις οποίες πρέπει ισορροπήσει. Επίσης, λόγω των ευρω-εκλογών του Μαΐου όλες οι νομοθετικές ρυθμίσεις πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το Μάρτιο, γεγονός που προσθέτει ακόμα ένα παράγοντα πίεσης στην ελληνική προεδρία. Αλλά και σε διεθνές επίπεδο, το 2014 είναι ένα σημαντικό έτος προετοιμασίας για την Ευρώπη καθώς το 2015 πρέπει να υπάρχει η ολοκληρωμένη θέση της ΕΕ για σημαντικά ζητήματα, εφ' όσον, μεταξύ άλλων, είναι το καταληκτικό έτος για την επίτευξη των Αναπτυξιακών Στόχων της Χιλιετίας αλλά και η χρονιά που θα υιοθετηθεί το νέο νομικά δεσμευτικό πλαίσιο που θα αντικαταστήσει το Πρωτόκολλο Του Κιότο. Επίσης, μένει να ολοκληρωθεί το Πρόγραμμα της Στοκχόλμης για τη Μετανάστευση για την περίοδο 2014-2020.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα βασίζεται σε ένα προϋπολογισμό του ύψους των 50 εκατ. ευρώ με τον οποίο σκοπεύει να διεκπεραιώσει τα καθήκοντα της εξάμηνης προεδρίας της. Αυτό ίσως γίνεται πιο εφικτό λόγω του γεγονότος ότι πλέον με τη νέα Συνθήκη της Λισαβόνας έχουν αφαιρεθεί σημαντικές πρωτοβουλίες από τη χώρα που αναλαμβάνει την προεδρία, όπως οι Σύνοδοι Κορυφής και τα Συμβούλια των Υπουργών. Με τις νέες-πιο περιορισμένες-υποχρεώσεις η προεδρεύουσα χώρα θα λειτουργεί περισσότερο ως ο σύνδεσμος μεταξύ του Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, η Αθήνα έχει θέσει τέσσερις βασικές προτεραιότητες. Η πρώτη είναι η ανάπτυξη και απασχόληση, όπου θα δοθεί έμφαση στην τόνωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και στην αξιοποίηση των πόρων του κοινοτικού προϋπολογισμού. Η δεύτερη είναι σταθερά βήματα με στόχο την επίτευξη της τραπεζικής ένωσης. Η τρίτη προτεραιότητα είναι η αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης, με έμφαση να δίνεται στον έλεγχο των συνόρων, στη συνεργασία με τρίτες χώρες, στο ευρωπαϊκό σύστημα ασύλου κ.ά.  Τέλος, για την Ελλάδα ένας σημαντικός τομέας είναι η θαλάσσια πολιτική και συγκεκριμένα η προώθηση της ολοκληρωμένης οριζόντιας θαλάσσιας πολιτικής. Ο τομέας αυτός τόσο για την Ευρώπη όσο και ειδικά για την Ελλάδα είναι τόσο σημαντικός γιατί άπτεται πολλών ζωτικών ζητημάτων όπως είναι η ενέργεια, η ασφάλεια, η αλιεία αλλά και οι θαλάσσιες ζώνες, οι οποίες σχετίζονται και με όλα τα παραπάνω αλλά και για τις οποίες τόσος λόγος έχει γίνει την τελευταία διετία, ιδιαίτερα στη χώρα μας.

Είναι φανερό, ότι τα ζητήματα που έχει θέσει ως προτεραιότητα η ελληνική προεδρία είναι ζητήματα που αφορούν σε σημαντικό βαθμό την Ευρώπη αλλά συγχρόνως και τα βασικότερα ζητήματα που προβληματίζουν τη χώρα. Το αν αυτή η προεδρία θα αποτελέσει μία ευκαιρία για την Ελλάδα να αποδείξει ότι είναι ένας ικανός και ισότιμος εταίρος που μπορεί να ασκήσει αποτελεσματικά την προεδρία επιλύοντας ζωτικά ζητήματα και βελτιώνοντας τη δεινή θέση της ή αν θα συνεχίσει να διατηρεί το μοτίβο μίας "προβληματικής" χώρας που απλά εκτελεί την εξάμηνη θητεία της και κατόπιν συνεχίζει να είναι η προστατευόμενη των δανειστών, μένει να φανεί.
 
Η Μιχαέλα Περάκη είναι απόφοιτη του τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου Πολιτικών και Κοινωνικών Επιστημών.
 
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου